2de & 3de kleuterklas

Wat doen we allemaal in de klas?

Enkele belangrijke werkvormen in de tweede en derde kleuterklas

1) De trotsdoos

De trotsdoos is een middel:
* om hun welbevinden te verhogen
* om hen nauwer te betrekken bij het maken van goede keuzes in hun schoolcarrière
* een instrument om het zelfvertrouwen een stevige impuls te geven.
Kinderen hebben vaak een negatief zelfbeeld, ze zijn niet altijd trots op hun werkjes of hun keuzes.
Een trotsdoos helpt hen om weer trots te worden op hun eigen kunnen, wat motiverend werkt.

De trotsdoos groeit van kleuter t.e.m. het 6de leerjaar. Gedurende deze periode mogen de kinderen de doos altijd zelf aanvullen wanneer ze willen, met wat ze maar willen, een talent, een foto, een knuffeltje, een tekening, werkblaadje,... De enige voorwaarde is dat het volledig vanuit de kinderen zelf komt.

2) Franse Initiatie (en andere vreemde talen)

Aan de hand van liedjes, dansjes, verhaaltjes en spelletjes maken de kleuters op een spelende wijze kennis met de Franse Taal.

Wij vinden dit belangrijk omdat we later niet verder kunnen in onze carrière zonder kennis van vreemde talen en omdat kleuters de ideale leeftijd hebben om Frans te leren. Tot hun zevende jaar staan kinderen zeer open voor vreemde talen.

De kinderen zijn er dol op en zijn fier wanneer ze een Frans woordje kennen of iets in het Frans kunnen vertellen. We mogen de kleuters dit schooljaar ook laten kennis maken met ander vreemde talen zoals Engels en Duits.

3) Werk- en leerhouding trainen met de hulp van Stippe

We merken dat de kinderen het steeds moeilijker hebben om zich goed te kunnen concentreren.

STIPPE (een geel uitroepteken met stip) gaat ons helpen om meer aandacht te besteden aan het verbeteren van de concentratie en het verwerven van een correcte en snelle werk- en leerhouding.

Het is een werkvorm waarbij we bij de kleuters vooral werken rond de eerste stapjes om die werk- en leerhouding op een leuke manier te bevorderen. Wij starten met LEREN STILZITTEN, STIL ZIJN, VINGER OPSTEKEN en leren STARTEN en STOPPEN tijdens ons werk.

Juf Esther van het eerste leerjaar gaat hierop dan verder.

4) Integratie eerste leerjaar

Om de integratie van de kleuters van de 3de kleuterklas te bevorderen in het eerste leerjaar, werken wij ook met ons jaarlijks integratieproject.

In september zijn er terugkomdagen. Dan mogen de leerlingen van het eerste leerjaar nog eens terug komen spelen in de kleuterklas.

In de maanden mei en juni organiseren we ongeveer 4 namiddagen waarin de kleuters intens mogen ervaren hoe het er in het eerste leerjaar aan toe gaat.

Tijdens de laatste integratienamiddag kunnen de ouders ook een kijkje komen nemen naar wat hun kleuter allemaal gedaan heeft tijdens een toonmoment.

Juf Jörgi

Onze kleutertjes van de tweede en derde kleuterklas krijgen les van juf Jörgi. 

Onze klas

Er zitten 20 kleuters in de klas van juf Jörgi:

Eden, Emmanuel, Marlyse, Karolina, Axel, Elias, Gus, Yousra, Arne, Fien, Runa, 
Arwen, Sien, Arthur, Lynn, Tessa, Owen, Nestor, Ayden, Gio.

Waarnemend directie

Inge Hermans
E-mail: directie(at)gebaska.be
telefoon 015 71 18 60
fax 015 71 42 64

Afdeling Het Kiezeltje

Oudstrijdersstraat 28
1880 Kapelle-op-den-Bos
telefoon 015 71 18 60
hetkiezeltje.gebaska.be

Afdeling De Kei

Schoolstraat 8
1880 Kapelle-op-den-Bos
telefoon 015 28 47 52
dekei.gebaska.be

Afdeling 't Mulderke

Molenstraat 52
1880 Nieuwenrode
telefoon 015 64 87 07
tmulderke.gebaska.be